کد مطلب:134003 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:215

نهضت کربلا چگونه بوجود آمد؟
بسم اللَّه الرحمن الرحیم

حوادثی كه در جهان بوقوع می پیوندد از نظر عوامل و موجبات مختلف است گاهی حادثه ای انجام می گیرد كه نطفه ی آن چند لحظه و یا حداكثر چند ساعت و یا چند روز قبل بسته شده و با سرعت رشد می كند و در مدتی كوتاه بارور می گردد، اما گاهی پدیده های مهمی واقع می شود كه باید ریشه ها و علل آنرا در ده ها سال قبل جستجو كرد، بررسی كامل درباره ی اینگونه حوادث و به دست آوردن عوامل حقیقی آن در صورتی امكان پذیر است كه صفحات تاریخ را چندین سال، قبل از وقوع آن حادثه ورق زده و سبب های اصلی آنرا قدم به قدم از هنگام انعقاد نطفه ی آن مورد توجه قرار دهیم. آری تنها در این صورت است كه ما می توانیم بطور صحیح درباره ی آن پدیده قضاوت كنیم و علل و عوامل وقوع آنرا آنگونه كه هست بدست آوریم.

نهضت كربلا و واقعه ی جانگدازی كه در آن سرزمین مقدس بوقوع


پیوست از كاملترین نمونه های اینگونه حوادث است و ما برای بدست آوردن ریشه های اصلی و عواملی كه منجر به آن قیام خونین گردید و ارزیابی كامل نتایج بی شمار آن و بالاخره برای قضاوت صحیح همه جانبه درباره ی این حادثه باید بتاریخ اسلام در دهها سال قبل برگردیم.

از یك طرف باید دید چه شرائطی وجود داشت و چه هدف عالی و مقدسی در نظر بود كه حسین بن علی علیهماالسلام با علم به آنكه كشته می شود و خاندان پاك او اسیر می گردند (چنانكه بخواست خداوند در آینده این حقیقت بطور روشن اثبات خواهد شد) با این حال آن قیام خونین را با اراده و اختیار خود انجام داده و هیچ مشكلی نتوانست آن حضرت را از دست زدن به آن نهضت باز دارد.

و از سوی دیگر باید بررسی كرد كه وضع عمومی اجتماع اسلامی در چه مرحله ای هول انگیز قرار گرفته بود كه گروه فراوانی از مردم مسلمان و كسانیكه ادعای پیروی از پیامبر عالیقدر اسلام را می نمودند هنوز بیش از پنجاه سال از وفات آن پیامبر بزرگ نگذشته بود كه در سرزمینی دور یكدیگر گرد آیند و فرزند دختر همان پیامبر را با تمام خویشان و یارانش به قتل برسانند و خواهران و زنان آنها را به اسارت ببرند!

حكیمانه نیست اگر كسی تصور كند این پدیده ی بزرگ و این انقلاب عظیم بذر اصلی آن تنها در مدت چند روز و یا حداكثر چند ماه (از ابتدای زمامداری یزید) كاشته شده و بزودی هم رشد كرده و بارور گردید! هر فرد عمیق و غیر سطحی برای جستجوی سببهای اصلی


این واقعه ی بی نظیر و بدست آوردن هدف های عالی و مقدس حسین بن علی. (ع) و اطلاع یافتن بر شرائط و موقعیت خاص اجتماع آن روز اسلامی بطور قطع باید سالها به عقب برگردد و حوادث اجتماعی و سیاسی را در آن سالها با صبر و حوصله ی خاصی مورد مطالعه قرار دهد، ما اكنون به توفیق پروردگار به دنبال این هدف هستیم. ما می خواهیم عوامل و موجبات این حادثه را، از هنگام پدید آمدن اولین عامل آن تا روزی كه واقعه ی كربلا بوجود آمد مورد مطالعه قرار دهیم. هدف ما در این كتاب این است كه (با استفاده از شواهد زنده و غیر قابل انكار) این حقیقت را اثبات نمائیم كه وضع خاص اجتماعی اسلامی هنگام قیام خونین حسین بن علی علیهماالسلام آنگونه بود كه: اگر آن نهضت مقدس بوجود نمی آمد بیش از چند سال نمی گذشت كه دیگر «نه از تاك نشان بود و نه از تاك نشان» یعنی حكومتهای گذشته شرائط را آنگونه ترتیب داده بودند كه اگر فرزند دختر پیغمبر آن فداكاری و از خودگذشتگی عجیب را (با یك نقشه آسمانی و بهت انگیز) انجام نمی داد، دیگر امروز نه تنها عملا از اسلام واقعی حتی نامی هم باقی نبود بلكه اساس خداپرستی و توحید بطور كلی در برابر كفر و شرك و نفاق بسختی دچار شكست می گردید طبیعی است كه ما برای روشن ساختن این واقعیت ناچاریم به جستجو در تاریخ زندگی چندین ساله ی اجتماع اسلامی و روش حكومت بسیاری از كسانی كه به نام دین زمام امور مسلمین را در دست داشتند بپردازیم. اما فراموش نشود كه در این راه تنها آن قسمت از حوادث تاریخی مورد استفاده قرار می گیرد


كه شرح آنها برای رسیدن به هدف اصلی كتاب ضروری و حتمی است و از نقل قسمتهای دیگر كه در دست یافتن به این هدف اثری ندارد خودداری می شود و از شما خواننده ی عزیز هم انتظار داریم كه با حوصله ی كامل در این راه پر فراز و نشیبی كه در پیش داریم با ما قدم بردارید تا بتوانیم درباره ی این پدیده ی بزرگ و این جنبش رهائی بخش بطور صحیح و آنگونه كه هست قضاوت نمائیم.